Ion Mittler Politiikassa ei ole kovin hyödyllistä olla oikeassa, jos kaikki muut ovat väärässä, koska sitten valta on heillä.

Etsimässä ratkaisua saamelaiskysymykseen

  • Etsimässä ratkaisua saamelaiskysymykseen

Yksi vähiten julkista keskustelua aiheuttaneita kohtia uuden hallituksen ohjelmassa on pyrkimys edistää ratkaisuiden löytämistä ns. saamelaiskysymykseen.

Otan tässä kantaa kahteen asiaan, jotka ovat pitkäaikaisia kiistakysymyksiä jopa saamelaisten itsensäkin keskuudessa.

1) Saamelaisuuden määritelmä

Saamelaiskäräjät kannattaa tiukkaa saamelaisuuden määritelmää, joka on paljon ahtaampi kuin ahvenanmaalaisuuden tai suomalaisuuden määritelmä. Sen mukaan saamelaisuus voidaan ansaita vain polveutumalla saamelaisista vanhemmista.

Noin 20% Suomessa asuvista ihmisistä, jotka haluaisivat tulla kohdelluksi osana saamelaista kansaa, jäävät tämän määritelmän ulkopuolelle. He edustavat saamelaista kulttuuria, kieltä ja/tai perinteisiä saamelaisia elinkeinoja, mutta heiltä puuttuu geneettinen polveutuminen sellaisista saamelaisista, jotka saamelaiskäräjät tunnustaa saamelaisiksi.

Tämä kiista on saamelaisten keskinäinen, mutta Suomen valtio (tai kansainvälinen oikeusistuin) on se joka joutuu ratkaisemaan tämän kiistan. Minun ratkaisuni on, että geneettiseen perimään perustuvaa rotuerottelua ei tarvita maailmassa yhtään enempää kuin on välttämätöntä. Kannatan saamelaisuuden määrittelemistä samantyyppisesti kuin Suomen kansalaisuus määritellään: kenellä tahansa ihmisellä, sukujuurista riippumatta, on oikeus anoa saamelaisuutta, kun henkilö on asunut vähintään 5 vuotta saamelaisen kansan keskuudessa, ja noudattanut saamelaisen kansan tapoja ja lakeja melko nuhteettomasti, ja läpäisee saamen kielikokeen hyväksyttävästi.

Näen jo lehtien otsikot silmissäni: Perussaamelaisten nuorisojärjestö julkaisi tweetin jossa on kuva tummaihoisesta lapsiperheestä, ja teksti: "Äänestä vaaleissa, jotta saamen tulevaisuus ei näyttäisi tältä."

2) Saamelaisten maa-alueet

Suomen kansaa huomattavasti enemmän kiinnostava aihe on kysymys saamelaisten maaomistuksesta. Suomen hallitus toisensa jälkeen on vuosikymmenien ajan kiertänyt kuin kuumaa perunaa saamelaisten pyrkimystä päästä neuvottelemaan niiden maa-alueiden omistuksesta, joiden läpi saamelaiset ovat historian saatossa vaeltaneet porojensa kanssa. Se alue ei ole ihan pieni: Poron kakkaa löytyy koko Lapin maakunnan alueelta, jonka pinta-ala on 27% Suomen valtion pinta-alasta. Vaatimattomampi vaihtoehto on ajatella että saamelaisten perinteikkäät kotikunnat Enontekiö, Utsjoki, Inari ja Sodankylä olisivat saamelaisten ominta aluetta. Näiden kuntien pinta-ala on yhteensä 13% Suomen valtion pinta-alasta.

Muhkeita aluevaatimuksia, kansalta jonka väkiluku on 0.1 % Suomen väkiluvusta. Ei ihme että Suomen hallitus toisensa jälkeen on syönyt kaikki saamelaisia koskevat sanansa ja lupauksensa, vuosikymmenestä toiseen. Johonkin suuntaan asiassa täytyisi kuitenkin edetä, jotta kaikilla on mukavaa.

Luonnostelin oheiseen kuvaan ajattelumallin, jossa vaaleanpunaisella värillä oleva alue tunnustettaisiin saamelaisen kansan alueeksi, jonne voitaisiin jopa kehitellä itsehallintoakin, jopa valtioiden rajojen yli, jos heitä sattuisi asia kiinnostamaan jossain vaiheeessa. Tämän alueen laajuus on lonkalta arvioiden noin 6% Suomen valtion alueesta, reilu setti kansalle jonka väkiluku on 0.1 % Suomen väkiluvusta. Toisaalta pohjoisen maan kysyntä ja käyttökelpoisuus ei ole ihan samaa tasoa eteläisen Suomen maa-alueiden kanssa, mistä on osoituksena sekin että Suomen kansa viihtyy niin etelässä kuin valtiota riittää, ja vieläkin etelämmäksi muutettaisiin jos valtio venyisi kauemmas etelään. Joten pinta-alan suhde asukaslukuun ei ole ihan suoraan verrannollinen.

Vihreällä värillä on merkitty porojen laiduntamisen alue kokonaisuudessaan. Näillä alueilla säilyisi saamelaisten maankäyttöoikeus porojen laiduntamiseen entiseen malliin, mutta se asia tulisi selväksi ja loppuun käsitellyksi, että ne alueet eivät ole saamelaisten omaisuutta.

En odota että saamelaiskäräjät kiiruhtaa riemuiten hyväksymään tätä ehdotusta, ei kohdan 1) eikä kohdan 2) osalta. Heidän silmissään kiiltää varmasti jatkossakin ajatus rajata saamelaisuuden käsite ja siihen liittyvät etuoikeudet niin pienelle sisäpiirille kuin mahdollista, ja unelma paljon reilummasta siivusta Suomen maa-alueita. Jossain vaiheessa täytyisi vain ottaa se riski että tehdään selkeä ja ryhdikäs päätös, silläkin uhalla että saamelaiset vievät asian kansainväliseen oikeusistuimeen. Kun huomioidaan millaisiin reservaatteihin alkuperäisasukkaat on ahdettu esim. USA:ssa, en näe suurta riskiä että mikään tasapuolisesti koko maailmaa samoilla silmälaseilla katsova taho voisi tulla siihen johtopäätökseen, että näin reilu tarjous olisi jotenkin kansainvälisessä vertailussa saamelaisten etujen vastaista.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (6 kommenttia)

Käyttäjän jperttula kuva
Juhani Perttu

Saamelaiset ovat hoitaneet hyvin asiansa. Sen sijaan, että neuvoisimme heitä, meidän pitäisi ottaa oppia heistä.

Käyttäjän IonMittler kuva
Ion Mittler

Ja niinhän siinä on käymässä, että kansainvälisen tuomioistuimen taholta asti Suomea painostetaan hyväksymään tiukempi eli rasistisempi saamelaisuuden määritelmä, ja saamelaiskäräjät ajaa asiaa innokkaasti:

https://yle.fi/uutiset/3-10837448

Käyttäjän JouniHalonen kuva
Jouni Halonen

Suomessa asuvat Inarin saamelaiset, vahvasti suomalaistuneet/-tetut metsästäjä-kalastajalappalaiset, lienevät alueemme ainoa "alkuperäiskansa", jos sellaisia haluamme suomalaisista tai Pohjolan asukeista erotella. Suomeen muuttaneet Koltat ja Ruotsin/Norjan porosaamelaiset ovat melko tuoreita tulokassuomalaisia 1800-luvun lopulta ja koltat toisen maailmansodan jälkeen, eivätkä elintavoiltaan ja kulttuuriltaan kovin paljon suomalaisista(ruotsalaisista, norjalaisista) nykyään erotu.

Etelä-Suomikin vilisee lappalaisia paikannimiä eli lappalaiset ovat joskus asuttaneet koko nykyisen Suomen. Ja heitäkin ennen jääkauden jälkeen täällä on asunut väkeä, joiden kielestä ja kulttuurista emme paljon tiedä, mutta ovat ilmeisesti geeneissämme mukana.

Vaikea asia, kun kyse pohjimmiltaan on maanomistuksesta. Myöhäistulokkaat haluavat sanella muiden alkuperäisempien yli koko kalotin alueella. Vähän kuin me lantalaiset omien vähemmistöjemme tai RKP:n tapauksessa vanhaan rahaan perustuen vässykkä enemmistöjemme yli.

Käyttäjän IonMittler kuva
Ion Mittler

No eivätpä tavalliset suomalaisetkaan enää hiihdä metsässä väinämöisen lakki päässä tai kansallispuku päällä, eivätkä teinitytöt soita kannelta eivätkä edes harmonikkaa. Eivätkä usko ukko ylijumalaan tai muinaisiin pakanallisiin uskontoihimme. Varsin amerikkalaiselta tuo teinien stereoista soittama rap-musiikki ja skeittaus graffitein koristelluissa rampeissa näyttää, ja kaulassa rippileiriltä saatu hopeinen risti joka kertoo ulkomailta tuodusta uskonnosta. Silti kukaan ei kyseenalaista etteivätkö he olisi suomalaista nuorisoa. Muinainen suomalainen kulttuuri ja uskonto vain eivät ole muodissa enää nykyään. Sama pätee saamelaiseen kulttuuriin, muinaisen kansallispuvun vetäminen päälle tai muu ikivanhan kulttuurin harrastaminen kertoo lähinnä siitä, että turisteja on tulossa ja nyt on showtime, laitetaaanpas kassakone kilisemään.

Käyttäjän pekkahetta1 kuva
Pekka Hetta

Olethan sä hullu näitten juttujes kanssa. Lopeta jo asioiden käsittely mistä sulla ole mitään käsitystä. Tota saamelaisuuden määritelmää sä vingut jo toistamiseen ja sekin on niin naurettava. Samalla logiikalla intiaaniksi tai saamelaiseksi kelpaa somali, jolla ei kyllä lähtökohtasesti ole mitään tekemistä saamelaisuuden kanssa.

Lisäksi oothan sä hullu et alkaisit rajaamaan saamelaisalueen murto-osaan mitä se on nyt. Mistä päin sä oletkaan itse kotoisin? Onko siellä tapana riistää kaikki vähemmistöltä ja tässä kysymyksessä alkuperäiskansalta?
Harmittaako sua kun et pääse wannabe saamelaiseksi vai mikä sulla hiertää tässä nyt peppua? Sä haluaisit taas hätistellä siis saamelaisia muuttamaan muualle vai?

Lisäksi noi aivopierut saamelaispuvusta ovat naurettavia. Sehän on useille juhlapuku, näin pikku valistuksena. Tämän tästä saa kun joku lantalainen alkaa käsitteleen kehä kolmosen sisäpuolelta saamelaisasiaa. Saati sitten se, että käsittelijä voi olla ihan eri kulttuurista kuin suomalaiset.

Käyttäjän IonMittler kuva
Ion Mittler

Jos sinulla on ajatuksena, että 0,1 % vähemmistö kansasta saisi jonkunlaisen yksinoikeuden maa-alueisiin ja luonnonvaroihin joka on 100-kertainen per asukas verrattuna muun väestön alueisiin ja luonnonvaroihin per asukas, toivotan onnea neuvotteluihin. Muutaman vuosikymmenen kokemuksella jo tiedämmekin, että se tie on pitkä ja kivinen.

Saamelaisuuden erityispiirre on, että se ei ole asuttanut kiinteästi tiettyä aluetta, vaan ohuesti ja paljon vaeltaen ovat asuneet ja liikkuneet pieninä ryhminä laajalla alueella. Kantasuomalaiset ovat kiinteästi asuttaneet väestökeskuksia Lappiin, ja ovat siellä enemmistö väestöstä. Suomen valtio tulee puolustamaan Lapissa asuvan kantaväestön oikeuksia siinä missä saamelaistenkin, ja reilu lopputulos voi olla vain tilkkutäkki jossa jokaisella on vähän sieltä sun täältä pieniä maatilkkuja, jolloin itsehallinto tai muukaan kuntahallinto ei tule kovin helposti kyseeseen käytännön syistä. Tai jos haluttaisiin kehittää saamelaisten roolia kuntahallinnossa tai jopa alueellisessa itsehallinnossa, siinä tapauksessa pitäisi laajalla alueella olevan tilkkutäkin sijasta tiivistää pienemmälle kiinteälle alueelle, jotain sen suuntaista kuin minun laatimassani kartassa.

Somali kelpaa suomalaiseksi, jos täyttää tietyn kulttuuriin integroitumisen kriteerit. Joka muuta väittää on rasisti. Sama pätee saamelaisuuteen. Rasismin aika on ohi, suomalaisuus ja saamelaisuus on määriteltävä kulttuurina, ei rotuerottelun keinoin.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset