Ion Mittler Politiikassa ei ole kovin hyödyllistä olla oikeassa, jos kaikki muut ovat väärässä, koska sitten valta on heillä.

Paperisen suoramarkkinoinnin korvaaminen sähköpostilla

Suoramarkkinointi sähköpostitse keksittiin jo 1990-luvun puolivälissä. Surullisen kuuluisa roskaposti, spämmäys.

Mutta sitä oikeaa roskapostia, eli paperille painettuja esitteitä postitse ihmisten koteihin, joista suurin osa päätyy paperinkeräykseen edes lukematta niitä, lähetetään edelleen massiivisia määriä. Tämän käytännön hiilijalanjälki ei taida kestää vertailua sähköpostin kanssa.

Moni laittaa oveensa lapun: "Ei ilmaisjakelua." Mutta kun siellä olisi tarjolla ilmaisen paikallislehden kuulumisia, joita ei valtakunnallisesta mediasta löydä, sekä kiinnostavaa tietoa uusista tuotteista ja edullisista tarjouksista. Ihan relevanttia tietoa, jonka moni haluaisi saada haltuunsa. Vihreät arvot painavat vaakakupissa toiseen suuntaan, tai sitten tympääntyminen paperiroskan massiiviseen määrään. Osa kansasta on kahden vaiheilla, ottaisiko ilmaisjakelun hyödyt vai välttäisikö sen haitat. Molempia ei ole tarjolla samaan aikaan.

Ei ole tarjolla kolmatta vaihtoehtoa: "Lähettäkää minulle ilmaisia paikallislehtiä ja paikallisten liikkeiden mainoksia, mutta tehkää se sähköpostitse, linkkeinä nettisivuihin tai PDF-tiedostoihin."

Ei ole keskitettyä ja luotettua tahoa, joka hoitaisi tämän asian. Yritysten toimintatavat tunnetaan, se mitä kerrot Amazonille, on kohta myös kymmenen muun firman tiedossa.

Valtiollinen toimija voisi ratkaista roskapostin ongelman, tarjoamalla palvelun johon voi antaa sähköpostiosoitteensa ja katuosoitteensa (tai vaikka useampia osoitteita). Sitten lappu kotioveen: "Ei ilmaisjakelua." Roskapostin tulo luukusta sisään loppuisi siihen.

Ne samat toimijat, jotka nyt lähettävät roskapostia paperisena ihmisten koteihin, olisivat oikeutettuja lähettämään saman tiedon sähköpostitse valtiolliselle toimijalle, joka puolestaan jakelisi viestit niille kansalaisille, jotka ovat ilmoittaneet yhteystietonsa palveluun -- huomioiden maantieteellisen relevanssin, jonka suoramarkkinoijat huomioivat tälläkin hetkellä paperille painettujen mainostensa jakelussa. Tässä tapauksessa olisi mahdollista huomioida myös tuoteryhmien relevanssia, kansalainen voisi valita minkä tuoteryhmien mainoksia hän haluaa vastaanottaa, ja haluaako hän vastaanottaa paikallislehtiä digitaalisina versioina.

Olisiko tässä trendikäs konsepti, hiilijalanjälkiä suurennuslasin kanssa tutkivalle kansalle?

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (8 kommenttia)

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Ei minun postiluukusta tule mainosjulkaisuja, mutta kylläkin ilmaisjakeluna paikallislehti viikottain. Tosin olen laittanut postiluukkuuni tekstin "Ei mainoksia. Kiitos." ja hyvin on tepsinyt.

Niin, täytyypä myös todeta, että paikallislehti on myös netissä luettavissa.

Käyttäjän IonMittler kuva
Ion Mittler

Onhan se netissä, mutta kun se on pois silmistä, se on pois mielistä. Suoramarkkinointi tuo sen ihmisten silmille ja huomatuksi.

Käyttäjän jperttula kuva
Juhani Perttu

Oikeastaan tuota sähköpostimainostamista ei tarvita, koska jokainen voi mennä kyseisen firman kotisivuilta katsomaan onko mitään mielenkiintoista tarjolla.

Käyttäjän IonMittler kuva
Ion Mittler

Tähänkin pätee: Onhan se netissä, mutta kun se on pois silmistä, se on pois mielistä. Suoramarkkinointi tuo sen ihmisten silmille ja huomatuksi.

Markkinointi toimii ihan oikeasti, se ei ole pelkkää tuhlausta. Kun tuotteita tuodaan aktiivisesti ja puoliväkisin ihmisten silmille, se lisää myyntiä.

Suoramarkkinointi on kustannus. Harva yritys haluaa heikentää omaa tulostaan turhilla kustannuksilla. Jos se riittäisi hyvän myynnin saamiseksi, että odotellaan vain passiivisesti että kansa käy huvikseen katsomassa firman kotisivuja, sitten suoramarkkinointia ei esiintyisi juuri lainkaan.

Käyttäjän jperttula kuva
Juhani Perttu

Aihe oli roskapostin välttäminen. Paperinen tai elektroninen roskaposti ärsyttää monia, joten se leikkaa pois osan mainonnan tehosta. Olisiko parempia ja vähemmän ärsyttäviä markkinointimenetelmiä. Esim. youtubevideoilla voidaan ohjata asiakkaita ostoksille. Google voisi myös tarkentaa mainonnan osuvuutta. Eikö se tajua, että en halua nähdä samaa mainosta sataan kertaan.

Käyttäjän IonMittler kuva
Ion Mittler Vastaus kommenttiin #5

Aihe on paperisen roskapostin korvaaminen sähköisellä roskapostilla, tai halutessaan molempien välttäminen.

Jotta ei unohtuisi, myös häirikkösoitot lehtimyyjiltä voisi niputtaa samaan, eli vähennetään myös puhelinterroria tilaamalla samat tarjoukset ja pyramidihuijaukset sähköpostitse.

Remarketing on palvelu jonka mainostaja ostaa ihan erikseen Googlelta, että mainos tarttuu kuin tauti ja vainoaa käyttäjää, mihin tämä meneekin netissä.

https://support.google.com/google-ads/answer/24539...

Käyttäjän Lauri-PekkaAlanko kuva
Lauri-Pekka Alanko

Postilaatikossani on lukenut jo kohta 30 vuotta "ei mainoksia", aika hyvin on tepsinyt. Valitettavasti tämä ei koske kauppojen, yritysten ja kaupungin asiakaslehtiä, jotka heitän suoraan roskiin.

Jos vielä virallinen viestintä saataisiin nettiin, en tarvitsisi koko postilaatikkoa, kun haen mieluummin paketit kaupasta ostosmatkalla. Samlla koko Postin saisi lopettaa.

Käyttäjän IonMittler kuva
Ion Mittler

Mistä ne paketit sitten, jos postia ei ole?

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset