Ion Mittler Politiikassa ei ole kovin hyödyllistä olla oikeassa, jos kaikki muut ovat väärässä, koska sitten valta on heillä.

NinjasPlay-tilausansa: tämänkin takia tarvitsemme sääntö-Suomea

Vapaan markkinatalouden ja kevyesti säännellyn helpon bisneksen uusin kohu on NinjasPlay-sivusto, joka tulkitsee asiakkaan tehneen maksullisen tilauksen jos hän on klikannut YouTubessa olevaa mainosta, ja vielä sen jälkeen yrityksen sivustolla Hyväksy ja Vahvista.

https://yle.fi/uutiset/3-10916146

Onpa ovela konsepti. Koko Euroopan väestö on nimittäin tottunut siihen, että kaikilla nettisivuilla hyppää silmille joku ärsyttävä GDPR-tietosuojalain suosittelema ikkuna, jossa olevaa Hyväksy-nappia täytyy klikata koska laki kuulemma määrää niin.

Tieto tämän napin klikkaamisesta tuskin kiertää edes henkilön aivojen kautta, toiston kautta opittu liikesarja alkaa olla jo sen verran selkäytimessä, että refleksi menee silmien havaitsemasta ärsykkeestä suoraan käden lihaksille komennoksi.

Huijarit ovat aina askeleen edellä viranomaisia. Miten tähän reagoi viranomainen ja teleoperaattori? Suosittelevat tuhansia ihmisiä ottamaan yhteyttä kuluttajaviranomaiseen, ja sitä kautta lopulta kuluttajariitalautakuntaan. Kyseinen prosessi kestää noin 1-2 vuotta normaalisti, kun ei ole tällaista erityistä ruuhkaa.

Kuluttajat saavat odotella asian ratkaisua ja rahojaan kauan. Sitä paitsi, Hollannissa toimivaa yritystä ei välttämättä kiinnosta joutuuko se Suomessa Kuluttaja-lehden mustalle listalle, joten kahden vuoden kuluttua tuhannet ihmiset saattavat ihmetellä että mitäs nyt kun lasku on ehtinyt juridisesti vanhentua, sillä välin kun odoteltiin että kuluttajariitalautakunta hoitaa homman kotiin.

Tunnelmat ovat samansuuntaiset kuin tapaus Sisco Oyj:n kohdalla. Yhteiskunta reagoi liian hitaasti ja lepsusti konkreettisiin epäkohtiin epärehellisten yksittäisten yritysten toiminnassa. Joku kuluttajariitalautakuntaa paljon nopeampi ja tehokkaampi ja laillisesti velvoittavampi menettely pitäisi olla tällaisten tapausten siivoamiseen sillä ripeydellä ja suoraselkäisyydellä, jonka sivistysvaltion kansalaiset ansaitsevat. Jonkunlainen kuluttajaviranomainen, joka puuttuu räikeimpiin yksittäistapauksiin nopeammin ja laajemmin valtuuksin kuin kuluttajariitalautakunta ja heidän aneeminen musta listansa.

Sivistysvaltion pitäisi pystyä siihen, että ilman lain voimaa olevan 2-vuotisen odottelun sijasta tällaisen tilausansan virittäjä asetetaan viranomaispäätöksellä välittömästi liiketoimintakieltoon, ja pankkeja sekä teleoperaattoreita kielletään sakon uhalla välittämästä heidän rahaliikennettään, kunnes toimintatavoissa olevat epäkohdat on korjattu kuntoon.

Markkinointia ja ostosopimuksen tekotapaa täytyy säännellä tarkoilla laeilla, aktiivisella valvonnalla ja nopealla puuttumisella, muuten joudutaan maksumieheksi ja isosti virtuaalisessa ja globaalissa markkinassa. Hämäriä yrittelijöitä kyllä löytyy maailmasta, kansamme ei vain saisi olla niin naiivi, että isot ja rehelliset puhelinyhtiöt tarjoavat avunantoa laillistettuun ryöstöön, laskuttamalla rahat väkisin suomalaistelta asiakkaalta ulkomaisten hämäräfirmojen puolesta.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (4 kommenttia)

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Maailma kaipaisi sellaista supersankaria, joka rankaisee niitä pahiksia, jotka ovat lain kouran tavoittamattomissa.

Ei vaiskaan.

Joskus petos ja laillinen liiketoiminta kulkevat miltei käsi kädessä vain hiuksen hienon viivan erottaessa ne toisistaan. Viranomaisten on niissä tilanteissa äärimmäisen vaikeaa tulkita, milloin on tapahtunut rikos ja milloin on kyseessä siviilioikeudellinen riita-asia.

Käyttäjän IonMittler kuva
Ion Mittler

Jos jollakin taholla on vaikeuksia tulkita, onko GDPR-napin näköisen linkin taakse piilotettu tilausprosessi laiton tilausansa vai rehellistä liiketoimintaa, kysykää minulta, minä tiedän vastauksen.

Tämä on vanhan ajan puhelinmarkkinoinnin tasoista touhua, joka on kielletty lailla jo kauan sitten.

Käyttäjän MarkkuJrvinen1 kuva
Markku Järvinen

Ei ole vaikeaa ymmärtää, että pääasiassa lasten käyttämään ohjelmaan lisätty tilausmahdollisuus on täyttä huijausta. Ei todellakaan.

Käyttäjän IonMittler kuva
Ion Mittler

Tästä tuleekin mieleen Growtopia-peli ja muut vastaavat, joissa on mahdollista jopa varastaa toiselta virtuaalisia asioita, joiden hankkiminen pelissä on maksanut rahaa. Kouluikäisten lasten vanhempana olin parhaan sesongin aikana valmis julistamaan Growtopian laittomaksi siltä seisomalta, sen verran merkittävä vitsaus ja rahareikä se oli.

Itse asiassa nykyään melkein kaikkien pelien ansaintalogiikka perustuu pelaajaan (eli usein lapseen) kohdistuvaan mainontaan, jonka piti lain mukaan olla kiellettyä: "Osta tästä lisäominaisuus ukkeliisi, hinta 109,99 EUR."

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset